• Att träna trots skador

    shutterstock_155587343

    Skador drabbar tyvärr många som tränar och/eller utövar någon sport eller idrott. Det är lätt hänt att man har svårt att hitta motivationen till att hålla uppe sin träning efter man drabbats av något skada, men det går faktiskt ofta bra att träna även när man har en skada, det gäller bara att veta vad man ska träna och hur man går till väga.

    Det viktiga i dessa fall är att inte tänka på vad det är man inte kan träna på grund av en skada utan vad man kan träna. Har man till exempel skadat knäled kan man utan problem satsa på att gymma områden som bröst, rygg, axlar, mage och armar. Om man istället dragit på sig en skada i axeln kan man istället fokusera på att träna lår, vader och mage.

    Har man koll på vilka typer av skador som är vanliga för det man tränar kan man alltid lägga upp ett schema som går att använda om man skulle ha oturen att dra på sig någon av dessa skador.

    Bland löpare till exempel är det inte ovanligt att fötterna drabbas av det ena eller det andra, men beroende på vad man råkat ut för skulle man till exempel kunna börja cykla istället. Löpare måste ju hålla uppe konditionen, något som är svårt att replikera med styrketräning. Men man använder inte fötterna på samma sätt då man cyklar som man löper, så det kan vara ett fullt fungerande alternativ. Håller man på med löpning kanske det därför inte är en sådan dum idé att investera i detta alternativ.