• Cykling – Bra träning för alla idrottare

    Vilken annan sport en person än valt att utöva så är cykling ett fantastiskt komplement som fler i allmänhet borde ägna sig åt i sin konditions- och underhållsträning. Det är både roligt, ger bra resultat och är betydligt mera skonsamt för leder och muskler än den annars vanligaste formen av konditionsträning – nämligen löpning.

    MountainbikeCykling är för många idrottare ett betydligt bättre alternativ än löpning när det kommer till ren konditionsträning. Det beror till största del att cykling belastar våra leder och muskler på ett helt annat sätt än när vi springer. När du cyklar får du i mångt och mycket en jämn belastning, medan du under ett löppass utsätts för vad som skulle kunna ses som mera stötmässig belastning.

    Det är bland annat av den anledningen som överviktiga personer tillbeds att sätta sig på motionscykeln istället för att ge sig ut med löparskorna. Den extra vikten blir inte alls på samma vis skadlig då du inte behöver absorbera dess fulla kraft gång på gång som du behöver mellan dina löparsteg. Att gå är förstås också skonsammare än att löpa och det finns dessutom ergonomiska maskiner som är framtagna för minimal belastning på dina muskler och leder. Cykeln kvarstår likväl som ett bra alternativ för den aktive, även om det som sagt finns andra alternativ som även de är av värde.

    Det kan lätt bli tråkigt att i längden utföra all din cykelträning på en stationär motionscykel. Ett sätt att undvika den tristessen är självfallet att skaffa sig en riktigt modell och att därefter ge sig ut efter vägarna. Välj gärna mindre vägar utmed landsbygden och i anslutning till naturen, som i mindre trafikerade och som dessutom är inramade på ett ypperligt vackert sätt. Värt också att nämna är att många av de elljusspår vi har i Sverige fungerar alldeles utmärkt för en cykeltur, något som du självfallet borde utnyttja i din träning. Tänk bara på att du inte är ensam i spåren, så håll lägre fart i trängre sektioner och var extra uppmärksam där du upplever dig ha sämre sikt.