Komma igång med crossfit

Crossfit var en träningsform som först dök upp i början på 2000-talet och snabbt växte till ett världskänt fenomen. Och medan vi kanske inte hör lika mycket om detta idag är det fortfarande ett populär träningssätt som mängder av män och kvinnor ägnar sig åt. Nedan följer några tips på hur nybörjare kommer igång på rätt sätt med crossfit.

Crossfit är en varierande träningsform som fokuserar på att bygga upp hela kroppen. Man kommer träna med utrustning nästan lika ofta som utan i crossfit. Armhävningar, benböj och sit-ups tränas sida vid sida som övningar med hopprep, kettlebells, medicinbollar och liknande.

I början är det smart att träna crossfit på ett gym. Både för att kunna träna med andra, som alltid kan öka motivationen, men även för att ha tillgång till en mängd olika redskap. Vill man dock börja kunna träna hemma också är det bäst att införskaffa några passande saker.

Medan crossfit är känt som en högintensiv träningsform och man oftast ser utföras av supervältränade män och kvinnor är det faktiskt något som är öppet för alla, även de helt otränade. Ingen förväntar att man ska kunna träna som en elitidrottare när man först börjar och det är viktigt att man inte förväntar det av en själv heller. Crossfit är dock menat att vara fysiskt krävande och ska hela tiden utmana kroppen. Ju mer vältränad man blir desto mer trappar även övningarna upp.

När det kommer till utrustning behöver man inte något speciellt för att träna crossfit. Följsamma kläder är dock rekommenderade då en hel del övningar har mer gymnastiska element. Vad gäller skor kan man använda ett par vanliga träningsskor.

Ser man bara till att ge sitt allt och hålla igång med träningen kommer man kunna se resultat på ganska kort tid. Var dock alltid noga med att vila ordentligt mellan passen för att inte riskera överbelastningsskador.