• Träning i vardagen

    walk-forest-couple

    Vi vet alla att träning både gör att vi blir friskare, mår bättre och ger oss mer energi. Ändå är vi många som på något vis alltid hittar en ursäkt till varför vi inte motionerar: Vi har inte tid, en gammal skada gör det svårt att träna, eller till och med fåfänga att inte vilja visa upp sin otränade kropp.

    Men träning behöver inte betyda att svetten sprutar, att du plågar dig intill utmattning eller att du faller ned avsvimmad efter varje avslutat pass. Om du har tränat på det sättet tidigare är det antagligen en av förklaringarna till att du inte fortsatte.

    Det går att motionera utan att

    1. behöva avsätta timmar för att ta dig till ett gym, ett löpspår, en idrottshall eller annan träningsanläggning
    2. byta om
    3. träna
    4. duscha och byta om
    5. åka hem

    Hur skulle det gå till?

    Ta vara på de chanser du har att träna i vardagen. Försök undvika de bekvämligheter vi har fått för att slippa anstränga oss:

    • Låt hissen stå och gå i trapporna
    • Kliv av bussen eller tunnelbanan en eller flera stationer innan du är framme.
    • Cykla till jobbet. Förutom att du får en trevlig cykeltur och bra motion sparar du bensin- eller busspengar
    • Har du rimligt nära, gå till jobbet. (Fast om du är en av oss som på morgonen lyckas vara ständigt sena – ta en promenad hem efter jobbet istället.)
    • Ta en promenad på lunchen. En halvtimme om dagen är allt vad de flesta av oss behöver.
    • Ta med dig din partner eller en vän och gå en skogspromenad, en sväng på stan eller annat.
    • Sköt om ditt hus: kratta, gräv i trädgårdslandet, rensa rännor, måla med mera.

    Små saker kan tyckas, men gör du en eller flera av de här förslagen till en vana så får du all motion du behöver.