Träning och graviditet

Som gravid uppmanas du att fortsätta röra på dig och vara aktiv. Det är viktigt för dig och barnet att du håller dig i form inför graviditeten.

När du har kommit några månaderna in i graviditeten behöver du börja anpassa din träning till ditt tillstånd. Det blir plötsligt svårare att hitta orken och motivationen att röra på sig. Den extra tyngden kan du avhjälpa med en stödgördel från Graviditetskollen, den är diskret och avlastar bäcken och rygg. Om du har foglossningar kan en gördel vara det som hjälper dig att ens komma upp ur sängen på morgonen.

Du ska aldrig ha ont när du promenerar eller rör på dig. Foglossningar drabbar många och är ett sätt för kroppen att förbereda sig inför förlossningen. För en del känns det bara obekvämt medan andra klarar knappt av att gå under den sista tiden av graviditeten.

Ha koll på din vikt, din barnmorska kommer så klart att hjälpa dig men det är bra om du själv är medveten om din startvikt. En normalviktig person går upp mellan 11-16 kilo under en graviditet, en överviktig kvinna behöver inte gå upp lika mycket och en underviktig ska gå upp mindre.

Under graviditeten kommer din kropp att genomgå förändringar, en del är att ligamenten i kroppen blir mjukare för att anpassa sig till förlossningen. Det betyder att du ska ta det lugnt med stretch och tunga luft, i värsta fall kan en led hamnar ur led. Håll dig till lättare träning med promenader och simning, det är skonsamt mot kroppen och skaderisken är liten.