Vad du bör göra vid en skada

Alla som tränar regelbundet kommer förr eller senare dra på sig en skada av något slag. Nu talar vi förstås om allt från brutna ben till lätta sträckningar. Men oavsett skadans natur är det viktigt att du agerar rätt för att inte riskera förvärra situationen.

Om du upplever smärta under ett träningspass är det rekommenderat att först avbryta träningen och försöka känna efter exakt var smärtan sitter och i vilka moment eller rörelser som den uppstår.

Samtidigt vill du ju också känna av hur allvarlig smärtan är och tänka på vad som kan ha orsakat den. Du har säkert tillräckligt med erfarenhet av träningsvärk för att kunna säga om det är fallet eller inte. Om du känner dig osäker så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och uppsöka vård för det som smärtar.

Det bästa är ju nu om du kan välja att inte träna och låta kroppen vila. Om du absolut vill fortsätta träna kan du alltid se vilka sorters övningar som inte använder den skadade kroppsdelen. Som att exempelvis bara träna överkroppen om det är ett ben som gör ont. Du känner bäst hur mycket du kan belasta och vad du kan träna för något.

Vid akut smärta ska du dock självfallet uppsöka vård så du kan få den hjälp du behöver omgående. Förhoppningsvis kan du då också få veta exakt vad som har hänt och hur du snabbast och bäst återhämtar dig. Se dock till att du rehabiliterar dig på bästa sätt så du snabbt kan vara tillbaka och träna som du tidigare gjort.

Långvariga problem är inte ovanliga vid idrotts- och träningsskador. Och det är många som har hjälps av att söka sig till privatvård för regelbunden behandling av något slag. Privatvården är visserligen alltid lättare att komma åt i större städer. Bor du till exempel i Stockholm har du nog inga problem att hitta åt en naprapat på Södermalm eller liknande.

När du slutligen kan återgå till träningen är det viktigt att du tar det lugnt i början och lägger dig på en lägre nivå än innan skadan. Kroppen kommer behöva tid på sig att bygga upp musklerna och uthålligheten. Ju längre du varit borta desto längre tid tar det också innan du är tillbaka på samma nivå som tidigare.