Viktnedgång för äldre

Alla som bär på överskottskilon tjänar på att gå ner i vikt, oavsett ålder. Men utgångsläget och resultatet kan variera beroende på din ålder. Medan unga har aktivare ämnesomsättning och bättre elasticitet i huden, kan äldre få kämpa lite mer för att gå ned i vikt. 

Det är svårare att gå ned i vikt ju äldre vi blir. Hormonerna i kroppen och cellernas ålder gör det besvärligare samt att våra vanor är alltmer inrotade. Om du har ätit som du velat och lite för mycket under lång tid, är det ett svårare mönster att bryta än hos unga som nyligen anammat en dålig livsstil och försöker ändra på det.

Men som äldre kan du också ha viss hälsoproblem som uppmuntrar dig att gå ned i vikt, samtidigt som vissa innebär att du inte ska gå ned för fort. Snabb viktminskning innebär att banta och för dem med diabetes eller lågt blodtryck kan det leda till ytterligare hälsoproblem.

Det svåraste för många äldre är att röra sig i den grad som krävs. Det handlar ofta om krämpor eller lathet. Men du måste hitta en träningsform som passar dig, det bästa och skonsammaste är simning. Har du orken och möjligheten ska du alltid lägga till styrketräning i ditt motionsschema. Med starka muskler orkar kroppen mer och diverse smärtor kan avta eller försvinna.

Efter en stor viktminskning kan det fortfarande finnas fettdepåer som vägrar försvinna. Det handlar mer om estetik än hälsofara men kan vara skadande för självförtroendet. Fettdepåer på fel ställe kan också skava och göra det svårt att hitta rätt storlek på kläder. En fettsugning är idag en enkel operation med minimala risker. Du kan ofta gå hem samma dag och behöver endast bära en gördel under första tiden för att du ska få rätt form på kroppen.